Chiorino
Oferta produktów

Kształt konstrukcyjny kół pasowych

Aby zapobiec przesunięciu pasa, większe koło pasowe należy wykonać o kształcie beczułkowym. W napędach z kołami pasowymi, których średnice różnią się jedynie nieznacznie i których osie mają położenie pionowe lub w napędach z pasami na pół skrzyżowanymi zaleca się, by mniejsze koło pasowe miało także wytoczony beczułkowy kształt przekroju poprzecznego. Przy tym jednak wartość wymiaru wysokości łuku h zmniejszamy ewentualnie do połowy. W napędach o większej ilości kół pasowych należy wytaczać beczułkowy kształt tylko tych kół, na których przebiega ten sam odcinek pasa. Dla trwałości pasa jest istotnym i podstawowym, aby wybrzuszenie przebiegało po łuku, tak jak przedstawiono na rysunku (po lewej). Zaokrąglenie przekroju koła pasowego nie może mieć krawędzi lub stanowić zarys stożkowy. Zalecanymi materiałami są: żeliwo szare lub stal o gładkiej powierzchni. Wysokość łuku h jest zależna od średnicy koła pasowego w zakresie tych średnic do 400 mm (patrz tabela).

Dla D > 400 mm h zależy od średnicy D oraz od szerokości b koła pasowego (patrz tabela). Z reguły pas jest o 20 mm węższy od szerokości koła pasowego. W przypadkach szczególnych wymiar ten może być zredukowany do 10 mm.

Tabele:

- Wysokość łuku dla kół pasowych o średnicy  D od 40 do 350 mm

- Wysokość łuku dla kół pasowych o średnicy  D od 400 do 2000 mm

 

Kształt konstrukcyjny kół pasowych
Copyright © Chiorino Polska Sp. z o.o. opracowanie: Talem Technologies Sp. z o.o.